Relacja z wyjazdu do Macedonii Północnej w ramach projektu Erasmus+ FOOTFALLSofNATURE

2 mobilność odbyła się w dniach 23-27 sierpnia 2021r. w szkole SSOU Kiro Burnaz w Kumanovo w Północnej Macedonii.

Pierwszego dnia spotkania uczestnicy zostali przywitani w szkole przez dyrektorkę i nauczycieli szkoły Kiro Burnaz. Obejrzeliśmy prezentację o szkole oraz otrzymaliśmy upominki z logo projektu. Następnie partnerzy przedstawili swoje szkoły, miasta i kraje. Po południu odwiedziliśmy centrum Kumanowa i niesamowity skalny krajobraz o nazwie „Kamienne Lalki”.

Drugi dzień rozpoczął się prezentacjami aplikacji Powtoon. Każdy partner zaprezentował swój film o ochronie środowiska i redukcji śladu węglowego. Szkoła goszcząca wygłosiła wykład na temat „Jak ratować naszą planetę”. Następnie odbyły się wizyty kulturalne: zwiedziliśmy piękny Kanion Matka i stolicę Macedonii Północnej – Skopje.

Trzeci dzień obfitował we wspaniałe przeżycia i widoki. Najpierw odwiedziliśmy meczet „SharenaZamija” w Tetowie. Naszym kolejnym przystankiem była „Zatoka Kości”, muzeum znajdujące się na jeziorze o niesamowitym kolorze wody i bardzo ciekawej historii. Następnie odwiedziliśmy Ochrydę. Po obiedzie zwiedziliśmy stare miasto: twierdzę Samoil i Kościół w Kaneo. Mieliśmy okazję przespacerować się brzegiem jeziora Ochrydzkiego.

Czwartek był deszczowym, ale pracowitym dniem. Zaczęliśmy od karmienia krów. Dowiedzieliśmy się o życiu i opiece nad tymi niesamowitymi zwierzętami. Kolejnym krokiem była wizyta w pasiece, gdzie można było zobaczyć ule i dowiedzieć się o pracy przy pasiece. Wszyscy uczestnicy otrzymali słoiki pysznego miodu. Gdy przestało padać, dołączyliśmy do wyzwania #trashtag challenge – posprzątaliśmy okolicę szkoły. Po zajęciach szkolnych udaliśmy się do klasztoru Kriva Palanka śwJoakimaOsogowskiego. Następnie zjedliśmy obiad w restauracji, która prowadzi mini zoo, więc mogliśmy zobaczyć wiele różnych zwierząt.

Ostatni dzień rozpoczęliśmy obserwacjami w muzeum botanicznym w Skopje i wizytą w ogrodzie zoologicznym. Odwiedziliśmy także Muzeum Narodowe Macedonii. Następnie wzięliśmy udział w pożegnalnej kolacji, podczas której wykonaliśmy kilka tradycyjnych tańców ludowych, spróbowaliśmy lokalnej kuchni i otrzymaliśmy certyfikaty uczestnictwa.